در این نوشتار به پدیده حیوان آزاری از نگاه دین و قانون میپردازیم
نگاه دین و قانون به پدیده حیوان آزاری چگونه است؟
در این ارتباط میثم یاسا (کارشناس مسایل دینی) در پاسخ به این سوال که «نگاه دین و قانون به پدیده حیوان آزاری چگونه است؟»، اظهار داشت: به گواهی آیات و سخنان معصومین(ع) حیوانات از ادراک و شعور بهره مند و دارای احساسات و عواطف اند و از همین رو حرمت دارند. در مکتب اسلام و قوانین مدنی، درباره دفاع از حیوانات و حمایت آن ها نیز قوانین و مقرراتی وضع شده که بیانگر جامعیت این مکتب و مهرآمیز بودن آن است.
همین حالا به جامعه حامیان حیوانات و طبیعت «مای ملو» بپیوندید و ما را در این مسیر زیبا همراهی کنید. برای شروع اینجا کلیک کنید.
وی افزود: مراجعه به قرآن و نیز متون دینی و حدیثی نشانگر حجم انبوهی از توصیه ها و دستورالعمل های اخلاقی و حقوقی در مورد رفتار با حیوانات است که مجال ذکر تفصیلی آن ها نیست و صرفاً به برخی عناوین اشاره می شود.
خداوند در قرآن کریم از مُثله کردن حیوانات به خسارتی بزرگ تعبیر کرده است
کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی با بیان اینکه خداوند در آیه 119 سوره نساء، مُثله کردن حیوانات را کاری شیطانی برشمرده و از آن به خسارتی بزرگ تعبیر کرده است، ابراز داشت: همچنین در روایات، آزار نرساندن به حیوانات در هنگام بهره برداری، وارد نکردن صدمه بر پیکر حیوان،احترام به حیوان، فراهم نمودن وسایل زندگی و رفاه آنان، اجبار مالک حیوان توسط حاکم به رعایت حقوق حیوان در صورت عدم توجه، عدم تجاوز به حریم، بچه ها و تخریب خانه های آن ها و حمایت از حیات حیوانات گمشده مورد اشاره است.
وی ادامه داد: لزوم پانسمان جراحت حیوان، نهی از «به جان هم انداختن» حیوانات، نهی از زدن بر صورت حیوان و سوزاندن و داغ نهادن بر اعضایش، نهی از نفرین و ناسزاگویی به حیوان، نهی از کشتن حیوان صرفاً به خاطر نجس بودنش و غیره از دیگر حقوقی است که شرع مقدس با تعبیرهای گوناگون به آن ها سفارش کرده است.
نگاه قانون به پدیده حیوان آزاری
یاسا با اشاره به نگاه قانون به پدیده حیوان آزاری بیان داشت:
در ماده 679 قانون مجازات اسلامی آمده است که «هرکس به عمد و بدون ضرورت حیوان حلال گوشت متعلق به دیگری یا حیوانی که شکار آن ها توسط دولت ممنوع اعلام شده است را بکشد یا مسموم یا تلف یا ناقص کند، به حبس از نودویک روز تا شش ماه یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا سه میلیون ریال محکوم خواهد شد.» که این مورد تنها یکی از مواردی است که قانون از حیوانات در این راستا حمایت کرده است.
صدقه راهی برای جبران عمل نکوهیده حیوان آزاری
وی با اشاره به روشهای جبران آزار حیوان در دین اسلام و توبه از این امر گفت: در هر حال کسی که حیوانی را آزار کرده باید جداً توبه کند و حتی برخی علما مانند علامه مجلسی در بحار و شیخ حر عاملی در وسایل الشیعه، روایاتی را ذکر می کنند که بر اساس آن مستحب می دانند، آزاردهنده به خاطر عمل زشتش صدقه پرداخت کند.
کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی تاکید کرد: بر این اساس جامعه باید نسبت به احترام به حقوق حیوانات (اعم از اهلی و وحشی)، حداقل به خاطر تاثیری که در محیط زیست دارند و فوایدی که از این ناحیه به خود انسان می رسد حساس باشد و نهادهای مسیول به ویژه نهادهای فرهنگی مردم نهاد در این زمینه نقش موثرتری دارند.
زندگی مسالمت آمیز در کنار حیوانات به معنای افراط و تفریط نیست
وی ادامه داد: زندگی مسالمت آمیز در کنار حیوانات و مهرورزی و احترام به آنان به معنای افراط و تفریط نیست، هر موجودی باید در جایگاهی قرار داشته باشد که طبیعت برای او مشخص کرده است،
بنابراین از باب مثال پدیده هایی مانند سگ کشی به همان اندازه مشمیزکننده است که زندگی بی حدومرز با سگ، تهوع آور و نابخردانه می باشد.
منبع: خبرگزاری مهر [لینک]
خیر ولی ردیفی از زائده های دندان مانند در اطراف دهانشان دارند